یکشنبه ٢ مهر ١٣٩٦
منابع - منابع علمی - مقالات
ساماندهی‌ نظام‌ ملی‌ نوآوری‌ مسیر شکوفایی‌ اقتصاد دانش‌بنیان
ساماندهی‌ نظام‌ ملی‌ نوآوری‌ مسیر شکوفایی‌ اقتصاد دانش‌بنیان
 
در رویکرد دانش‌بنیان به اقتصاد، با حداکثرسازی بهره‌وری از طریق رسوخ دانش و فناوری در فرآیند تولید کالا و خدمات، زمینه برای بالا بردن ارزش‌افزوده از مسیر نوآوری فراهم می شود. مقام معظم رهبری در تعریف نظام ملی نوآوری در جایی فرموده‌اند: « شبکه‌اى از فعالیت‌ها، تعامل‌هاى زنجیره‌اى، در سطح‌هاى کلان و میانى و خرد، بین دستگاه‌هاى علمى کشور؛ چه در درون محیط علمى، چه بیرون محیط علمى ... به عنوان نظام ملى نوآورى شناخته (می)شود؛ کارش هم عبارت است از این که جریان دانش و نوآورى را مدیریت کند، رصد کند، ارزیابى کند، هدایت کند»...
نویسنده: رضا ایمانی
١٣٩٣/٠١/٢٠
اقتصاد دانش بنیان
اقتصاد دانش بنیان چیست؟
اقتصاد دانش بنیان، نظام اقتصادی است که در آن، تولید و کاربرد دانش منشأ اصلی ایجاد ثروت محسوب میشود. کارایی این نظام اقتصادی مستلزم تعریف ساز و کارها و شناخت عوامل مؤثربرتولید و بکارگیری دانش است که از ارتباط این عوامل با یکدیگر، زمینه افزایش عملکرد سایر بخش ها نیز فراهم می شود...
نویسنده: امیر یوسفی- سایت نواندیشان
١٣٩٣/٠١/٢٠
تبیین نقش و جایگاه شرکت‌ های دانش‌ بنیان در توسعه‌ اقتصاد مقاومتی
تبیین نقش و جایگاه شرکت‌ های دانش‌ بنیان در توسعه‌ اقتصاد مقاومتی
 
نویسنده: مجتبی جباری‌پور هریس ـ دانشجوی دکترای مدیریت و پژوهشگر
 
یکی از رویکردهای مناسب جهت تحقق اقتصاد مقاومتی رویکرد استراتژیک است که در آن، نقاط ضعف و تهدیدزای اقتصاد تحلیل می‌شود و مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی استخراج می‌گردد. توسعه‌ی شرکت‌ های دانش‌ بنیان یکی از راهبردهای مهم و اثرگذار جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.
 اصطلاح اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری مطرح و سپس به مفهوم رایج مباحث اقتصاد سیاسی تبدیل شد. صاحب‌ نظرانی با رویکردهای گوناگون در این حوزه اظهار نظر کرده‌اند؛ برخی با ادبیات علم اقتصاد، برخی با ادبیات اقتصاد اسلامی و برخی نیز نقش مؤلفه‌های حوزه‌های فرهنگ و سیاست را در شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار داده‌اند...
نویسنده: مجتبی جباری‌پور هریس ـ دانشجوی دکترای مدیریت و پژوهشگر
١٣٩٣/٠١/١٩
شركت‌های دانش‌بنیان، نوك پیكان اقتصاد مقاومتی
شركت‌های دانش‌بنیان، نوك پیكان اقتصاد مقاومتی
 
نویسنده:روح‌الله ابوجعفری، پژوهشگر پژوهشكده‌ی مطالعات فناوری و دبیر گروه پژوهشی اقتصاد دانش‌بنیان
 
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران:
 ۲۲ بهمن سال ۱۴۳۵ (سال مرجعیت علمی ایران)
در مراسم هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یكی از بزرگترین شركت‌های ارائه‌ی خدمات سلامت در جهان به نام شركت قانون ابوعلی سینا، از فناوری جدیدی برای پیشگیری از بیماری سرطان از مواد فراوری‌شده‌ی نانویی در آزمایشگاه فضایی مریخ رونمایی كرد. محققان معتقدند بدون تردید این امر روش‌های گذشته‌ی مبتنی بر شیمی‌درمانی و حتی روش‌های جدید مبتنی بر مهندسی ژنتیك را با چالش بسیار مهمی روبه‌رو خواهد كرد.۱ ...

نویسنده: روح‌الله ابوجعفری، پژوهشگر پژوهشكده‌ی مطالعات فناوری و دبیر گروه پژوهشی اقتصاد دانش‌بنیان
١٣٩٣/٠١/١٩
جذب و بومي‌سازي فناوري هاي وارداتي، چگونه و با چه ابزاري؟
كشور ما در زمره كشورهاي در حال توسعه قرار مي‌گيرد و انتقال فناوري به عنوان راه ‌ميانبري براي دستيابي به فناوري‌هاي روز به اين كشورها توصيه مي‌شود؛ به شرط آنكه فناوري واقعاً انتقال پيدا كند و بومي كردن فناوري‌هاي انتقال يافته نيز مورد توجه قرار گيرد. آنچه در اين مقاله به آن پرداخته مي‌شود، نقش واحدهاي تحقيق و توسعه در بومي‌سازي و جذب كامل فناوري‌هاي وارداتي، اصلاح، نوآوري و توسعة اين فناوري‌ها است.
نویسنده: حسين صالحي وزيري- رضا اسدي‌فرد
١٣٩٢/١٢/١٣
تحقیقات علمی به عنوان یکی از اصلی ترین و مهمترین راه های رسیدن به حقایق پیدا و پنهان جهان هستی و کشف منابع و راه کارهای جدید برای پاسخگویی به مسائل و مشکلات، نیازها و خواسته های انسان و جامعه محسوب می شود. لذا در راستای دستیابی به اهداف توسعه کشور، نقش دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در ایجاد نهادهای اجتماعی که در تعامل با اینگونه مراکز باشند، بسیار اثر گذار می باشد.
در این مقاله ضمن اشاره به چگونگی پیدایش و ویژگی های پارک های علم و فناوری ایران، به وضعیت کلی اینگونه مراکز بر حسب موقعیت جغرافیایی و دستگاه های موسس و نیز تعداد مراکز آن بر اساس نوع وابستگی و فعالیت های مختلف آنها با رویکرد سازمان های جهانی و بین المللی مختلف پرداخته شده است....
نویسنده: مجید سلیمانی
١٣٩٢/١٢/٠٧
تاثیر گرایش به بازار و ادراک مدیران بنگاهها از پویایی محیط بر ارتقای توانمندی فناورانه در بنگاههای بخش اویونیک ایران
در ادبیات مدیریت کسب و کار در شرایط پویای محیطی، بصورت مستمر بر نقش گرایش به بازار و توانمندی فناورانه در ارتقای عملکرد صنایع تأکید شده است. توانمندی فناورانه و گرایش بازار به عنوان دارایی هایی کمیاب، ارزشمند و به سختی قابل تقلید شناخته می شوند که تحت تأثیر ادراک مدیریت از پویا یی محیط است. در این میان ضروری است تا نحوه تأثیر ادراک از پویایی محیط بر ارتقای توانمندی فناورانه از طریق متغیر مداخله گر گرایش به بازار تشریح شود. در این مقاله که با تمرکز بر صنعت اویونیک کشور انجام پذیرفته است به تشریح رابطه اشاره شده در بالا پرداخته شد و این رابطه به صورت رابطه مداخله گری کامل تأیید شد. این نتایج که در قالب مدلی ساختاری در مقاله ارائه شده است، بر اهمیت توجه به نیازهای در حال تغییر بازار (رویکرد کنش بازار) و پویایی موجود در آن جهت ارتقای توانمندی فناورانه در صنعتی با سرعت تغییرات بالا مانند اویونیک تأکید دارد.
نویسنده: محمد نقی زاده-سید حبیب اله طباطبائیان-پیام حنفی زاده-منوچهر منطقی-رضا نقی زاده
١٣٩٢/١٢/٠٦
الگوی جامع تجاری سازی فناوری در پژوهشگاه های دولتی ایران
با نگاهی به عملکرد پژوهشگاه های دولتی ایران در سال های گذشته، می توان دریافت که بر خلاف توانمندی های فراوان در توسعه فناوری، بسیاری از آنها در امر تجاری سازی فناوری ناموفق عمل کرده اند. از این رو هدف اصلی این مقاله، ارائه الگویی جهت تبیین تجاری سازی فناوری در پژوهشگاه های دولتی و ارائه توصیه ها و ملاحظاتی به مدیران و سیاستگذاران فعال در عرصه توسعه علم و فناوری کشور جهت افزایش موفقیت تجاری سازی فناوری در پژوهشگاه های کشور است. در این تحقیق، با استفاده از روش تحقیق مطالعه موردی، با انجام بیست و چهار مطالعه موردی در شش پژوهشگاه دولتی ایران، الگویی برای تجاری سازی فناوری در پژوهشگاه های دولتی ارائه شده است ....
نویسنده: مهدی گودرزی-جهانیار بامداد صوفی- سید محمود اعرابی- مقصود امیری
١٣٩٢/١١/٣٠
پذیرش و بکارگیری فناوری از سوی کاربران از مهمترین عوامل موفقیت یک فناوری می باشد. به سبب عدم پذیرش تکنولوژی آن توسط کاربران یا ضعف در پذیرش آن، قابلیت های سیستم را در حد بسیار پایینی تنزل داده و سبب هدر رفتن منابع می شود. مضافا اینکه پذیرش فناوری های نوین در لحظه اتفاق نمی افتد، بلکه فرایندی است که در طول زمان شکل می گیرد و در صورت استمرار استفاده، پذیرش موفق صورت می گیرد. در این مقاله ضمن مرور تحقیقات انجام شده در زمینه مدل پذیرش فناوری و با در نظر گرفتن متغیرهای مدل پذیرش فناوری اولیه، متغیر های جدیدی از جمله متغیر های عادت و آگاهی مشتریان که کمتر به آن توجه شده، به سازه های مدل اضافه شده است. سپس به منظور شناخت بهتر متغییر های تاثیرگذار بر این رابطه و درک دینامیزم های موجود، با استفاده از رویکرد مدلسازی پویایی سیستم و ترسیم نمودارهای علی حلقوی، یک مدل پذیرش فناوری پویا ارائه می گردد و در نهایت شبیه سازی انجام می شود.
نویسنده: سید عبدالله حیدریه-سید محمد سید حسینی-علی شهابی
١٣٩٢/١١/٢٣
نقش حقوق مالكيت فكري در انتقال تكنولوژي: با اشاراتي به موافقت‌نامه تريپس
در مقاله حاضر، ابتدا سعي شده است كه نقش حمايت از حقوق مالكيت فكري در انتقال تكنولوژي يا جذب تكنولوژي خارجي از طريق تجارت كالا، سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي و اعطاي ليسانس روشن شود. نويسنده با بررسي مطالعات و تحقيقات تجربي به اين نتيجه رسيده است كه بين دو متغير مذكور يك رابطه مثبت ولي پيچيده وجود ...
نویسنده: دكتر وحيد بزرگي
١٣٩٢/٠٥/٣٠


فرم ورود به سیستم
شناسه *
کلمه عبور *
کد تصویری

شما با موفقیت وارد سیستم شدید.
شناسه یا کلمه عبور نادرست است.
کد تصویری اشتباه است.