چهارشنبه ١ آذر ١٣٩٦
منابع - منابع علمی - گزارش های پژوهشی
اختصاصی پرتال هایتک:سياست‌ها و برنامه‌هاي حمايتي حوزه هایتک در كشورهاي منتخب-بخش چهارم: تایلند
كشور پادشاهي تايلند يا سرزمين آزادي، يكي ديگر از كشورهاي جنوب شرقي آسيايي است كه در دهه‌هاي اخير سربرافراشته و گام‌هاي جهشي تحسين برانگيز را براي پيشرفت و توسعه برداشته است. به‌طور كلي تايلند كشوري است با اقتصاد كشاورزي كه مواهب طبيعي به جهت‌گيري اقتصادي و تقويت و توسعه بخش كشاورزي كمك كرده است ولي امروزه محوريت توسعه صنعتي و گسترش اين بخش در تايلند در راس امور قرار دارد. ...
نویسنده: دکتر حسن پور
١٣٩٣/٠٢/٢٧
اختصاصی پرتال هایتک:سياست‌ها و برنامه‌هاي حمايتي حوزه هایتک در كشورهاي منتخب-بخش سوم: مالزی
مالزي جز كشورهاي در حال توسعه با درآمد بالاست كه اين امر مرهون تجربه طولاني سياست‌گذاري رسمي توسعه منطقه‌اي در اين كشور است كه در سرگذشت توسعه مالزي از 1969 به بعد نقش بسزايي داشته است و به‌واسطه آن مالزي توانست حجم بزرگي از كمك‌هاي مركز ملل متحد براي توسعه منطقه‌اي (UNCRD) را جذب نمايد...
نویسنده: دکتر حسن پور
١٣٩٣/٠٢/٢٧
اختصاصی پرتال هایتک: چارچوب طراحی و تدوین طرح جامع توسعه صنایع هایتک کشور(بخش دوم)
تدوین برنامه های جامع و راهبردی توسعه و ساماندهی صنایع هایتک با توجه به گستردگی و ابعاد این حوزه، از پیچیدگی های خاصی برخوردار است. با توجه به ماهیت صنایع هایتک، همانطور که در بخش اول این گزارش اشاره گردید، در کشورهای توسعه یافته و موفق در حوزه صنایع هایتک اغلب چارچوب ها و روش های تدوین برنامه های توسعه ای در این خصوص، با تاکید بر رقابتمندي در سطح بين‌المللي اتخاذ و بکار گرفته شده است. بر این اساس در این گزارش با بهره گیری از تجارب سایر کشورها، نسبت به طراحی روش اجرایی جهت تدوین برنامه جامع و راهبردی توسعه و ساماندهي صنايع هایتک در کشور در سطوح ملی، بخشی وبنگاهی اقدام شده است که در ادامه بدان خواهیم پرداخت...
نویسنده: دکتر مهدی فتح اله
١٣٩٣/٠٢/٢٠
اختصاصی پرتال هایتک: چارچوب طراحی و تدوین طرح جامع توسعه صنایع هایتک کشور(بخش اول)
بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که مدل‌های توسعه صنایع پیشرفته مبتنی بر رقابتمندي در سطح بين‌المللي، موضوعي چند بعدي است. رقابتمندي صنایع پیشرفته، همه چيز را در برمي‌گير، از سياست‌هاي دولت‌ها و ديدگاه هاي شهروندان گرفته تا سرمايه‌گذاري در زير ساخت‌ها و ايجاد توانمندي‌هاي توليدي است. در اين مدلها عمدتاً فرض مي‌شود كه يك كشور بايد امروز سرمايه‌گذاري نماید تا در سال‌هاي آينده بتواند به قابليت و ظرفيت در زمينه‌ فناوري‌هاي بالا دست پيدا كند. بر اين اساس اين گزارش بر مبناي مراحل شناخت، تدوین راهبردها و برنامه عملیاتی و الزامات اجرایی برنامه های توسعه صنایع پیشرفته با رويكرد رقابت پذیری تنظیم شده است...
نویسنده: دکتر مهدی فتح اله
١٣٩٣/٠٢/٢٠
اختصاصی پرتال هایتک:سياست‌ها و برنامه‌هاي حمايتي حوزه هایتک در كشورهاي منتخب- بخش دوم: کره جنوبی
كره‌جنوبي را مي‌توان پيشاهنگ و پرچم‌داركشورهاي تازه صنعتي شده ناميد كه الگو و مدل بسيار موفقي را به كشورهاي دور و نزديك آسياي جنوب شرقي نظير سنگاپور، مالزي، اندونزي، تايوان و اخيراً فيليپين و چين ارائه كرد تا شايستگي‌هاي نژاد زرد را درسخت كوشي، قناعت پيشگي و كنجكاوي به معرض نمايش بگذارند. كره جنوبي تاكنون از نقطه نظر تجارت بين‌الملل سه مرحله را طي كرده است و هم اكنون در اواسط چهارمين مرحله مي‌باشد...
نویسنده: دکتر حسن پور
١٣٩٣/٠٢/٢٠
اختصاصی پرتال هایتک: سياست‌ها و برنامه‌هاي حمايتي حوزه هایتک در كشورهاي منتخب-بخش اول: تایوان
تجربه موفقيت آميز توسعه صنعتي و فناورانه بعضي از کشورهاي آسياي جنوب شرقي تازه صنعتي شده مي‌تواند درس‌هاي ارزنده‌اي براي کشور ما داشته باشد. اهميت کشورهاي آسياي شرقي به عنوان مدلي براي ديگر کشورهاي در حال توسعه را مي‌توان به تجربه موفقيت آميز اين کشورها در توسعه صنعتي و فناورانه آنها در طي 3 دهه گذشته نسبت داد. کشورهاي تازه صنعتي شده نوع اول در جنوب شرقي آسيا که موسوم به ببرها بوده و شامل کره جنوبي، تايوان، سنگاپور و هنگ کنگ مي‌باشند. ...
نویسنده: دکتر حسن پور
١٣٩٣/٠٢/٢٠
ارائه الگوی توسعه صادرات خدمات با فناوری بالا در ایران
ارائه الگوی توسعه صادرات خدمات با فناوری بالا در ایران
نویسنده: محمد نهاوندیان-بابک افقهی
١٣٩٣/٠٢/١٤
تبيين چارچوب نظري عوامل و شرايط تعيين‌كننده در ارتقا‌ء رقابت‌مندي صادرات كالا با فناوري بالا
 باتوجه به كاربرد گسترده مفهوم رقابت‌مندي، جنبه‌هاي نظري و تجربي آن در دو سطح مختلف قابل بررسي است. نخست اينكه  رقابت‌مندي را مي‌توان در سطح مياني اقتصاد يعني صنايع سنجيد كه صنايع و بخش‌ها نظير بخش فناوري بالا را در اين سطح مورد مطالعه قرار مي‌گيرد.  رقابت‌مندي كشور در سطح صنعت عبارتست از  رقابت‌مندي «جمعي» شركتهايي كه در داخل يك مرز ملي فعاليت مي‌كنند كه اولاً توليد آن مبتني بر مزيت‌ نسبي است و نيز از توانايي لازم براي به دست آوردن و حفظ سهمي از بازارهاي داخلي و صادراتي برخوردار باشد.
 دوم مي‌توان در سطح اقتصاد خرد بررسي نمود، زيرا  رقابت‌مندي شركت‌هاي صادركننده كالاهاي با فناوري بالا در اين سطح مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. روش‌هاي مورد مطالعه جهت بررسي  رقابت‌مندي در آن سطح شامل: كارايي هزينه‌هاي شركت‌ها، كيفيت كالاهاي آنها، توانايي آنها در پاسخگويي به تقاضا‌ها، توانايي آنها براي توليد در مقياس گسترده و داشتن مزيت نسبي در توليد.
نویسنده: دکتر حسن پور
١٣٩٣/٠٢/١٣
عمده‌ترين كشورهاي صادركننده كالاهاي بافناوري بالا (رقباي صادراتي) در جهان و جايگاه ايران
فهرست عمده‌ترين كشورهاي صادركننده كالاهاي بافناوري بالا در طي سال‌هاي 2009-2004  در قالب جدول ذیل ارائه شده است. بر اساس اين جدول، ‌تعداد 22 كشور 91.5 درصد از كل صادرات جهاني كالاهاي با فناوري بالا را به خود اختصاص داده‌اند و سهم هر يك از كشورها در كل صادرات جهاني كالاهاي بافناوري بالا بيش از 1 درصد مي‌باشد و رتبه‌هاي اول تا بيست‌و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. جهت بررسي بيشتر كشورها بر اساس ارزش صادرات آن‌ها به سه دسته از كشورها تقسيم مي‌گردند...
نویسنده: دکتر یوسف حسن پور
١٣٩٣/٠٢/١٠


فرم ورود به سیستم
شناسه *
کلمه عبور *
کد تصویری

شما با موفقیت وارد سیستم شدید.
شناسه یا کلمه عبور نادرست است.
کد تصویری اشتباه است.